بی عینک
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در چهارمین برنامه اکس سایت کافه سینما امیر قادری با تهمینه میلانی کارگردان سرشناس سینما به گفتگو نشسته است. در این گفتگو تهمینه میلانی جریان روشنفکری در ایران را نقد میکند و در این گفتگو میگوید: "در سینما همه روشنفکر نیستند. روشنفکر در سینما داریم، اما روشنفکرنما فراوان داریم. بقیه هم اغلب تکنیسین هستند، کار فکری نمیکنند.یادتان باشد روشنفکری ایرانی بحثی است که روی آن باید مطالعه جدی شود.
این کارگردان سینما در ادامه اشاره میکند: من از بچگی مجذوب بسیاری از روشنفکران ایرانی بودم که زیر بیست سال همه آنان برای من فرو ریختند. چون با همه آشنا شدم و دیدم من تصوری دیگری داشتم و آنان چیزی نبودند که از دور میدیدم. اما با مطالعات مختصری که داشتم فهمیدم روشنفکری حاصل جامعه ما نبود. سیر رشد روشنفکری در ایران مثل اروپا نبوده است. ما روشنفکر وارداتی داشتیم . یعنی در یک دوره ای مردم ثروتمند شدند و راه به اروپادر دوره قاجار باز شد .
خالق فیلم آتش در ادامه افزود : افرادی به عنوان دانشجو به اروپا رفتند و به عنوان روشنفکر بازگشتند. بعد با خودشان تفکر را نیاوردند یک نوع ظاهر روشنفکری را با خودشان آوردند. یعنی اینجا دیدند خواهر و مادرشان توی چادر هستند اما خانومها در اروپا دست میدهند لباسهای شیک میپوشند و روشنفکران این ظواهر را با خودشان آوردند. روشنفکران ما تصور میکردند که اگر دور و برشان پر از زن و مشروب باشد روشنفکرند، اگر مشروب بخورند، روشنفکرند. این روشنفکری نیست تعریف این کلمه داخل آن مستتر است .
میلانی در مورد تعریف صحیح روشنفکری اشاره میکند " روشنفکر کسی است که روشن فکر میکند و نور میاندازد به جای تاریک؛ تا مردم درون تاریکی را کشف کنند. ما تعریف مان از روشنفکری این است که طرف کتاب دست بگیرد، پیپ بکشد و لباس عجق وجق بپوشد و موهایش را دم اسبی ببندد.طرف پیش خودش تصور میکند روشنفکر است. در ایران ما بیشتر ظواهر روشنفکری را میبنیم تا خود روشنفکری را.
--------------------------------------------------------------------
بی عینک :
دقیقا مشکل مرد ستیز ترین کارگردان ایرانی چیه ؟
روشنفکرنما بودن روشنفکران ؟
یا مرد بودن روشنفکرنماها ؟
من فکر می کنم دومیه و این مطلب در نام این پیرو سیمون دوبووار مستتر است
یعئی همین که شنیدی تهمینه میلانی به یاد مرد ستیزی بیوفت
آن هم با ایراداتی که واقعا به بعضی مردان وارد است ولی تعمیمش به همه مردان صحیح نیست
و فقط یک فمینیست تهمینه میلانی را درک میکند که چقدر از دیدن مردانی که با این همه عیب جنس اول محسوب می شوند و حقوق اجتماعی بالاتری دارند لج اش میگیره
آخر چرا این موجودات مضحک (مردها) از عهده هیچ کاری بدرستی بر نمی آیند و انتظار احترام هم دارند ؟
خلاصه این که دل تهمینه میلانی از بابت چیز دیگری پر است و آتشش پر عبای روشنفکران را گرفته و نباید به حرفهای کاملا درستش دل خوش کرد چون هدف نادرستی دارد یعنی به زیر کشیدن جنس مذکر و بالاتر از مردان قرار گرفتن که خوب باز همان آش و همان کاسه و حتی بدتر هم ممکن است بشود چون زن ها می توانند جای مردان را پر کنند ولی مردها نمی توانند جای زن ها را پر کنند لذا خانواده و جامعه با مغز زمین می خورد
و جالب اینکه این حرفها در کافه سینما زده می شود که پاتوق افاضات همین دم اسبی های زنباره است
لذا خیلی جدی نمیگیرم این بیانات خانم میلانی را
که خودشان هم دریافت ناقصی از سسیمون دوبووار متفکر دارند
چون آن چیزی که سیمون دوبووار در فصل اول کتابش یعنی جنس دوم با حسرت و آرزو مطرح می کند آپدیت شده اش در فرهنگ ایرانی – اسلامی مان هست که خانم میلانی نسبت به آن بی تفاوت عبور می کند و بعضا نا دانسته آن را کج و معوج هم نشان می دهد
و مصداق آیه" یسدون عن سبیل الله و یبغونها عوجا" می شود
به نظر من خود تهمینه میلانی مصداق کامل روشنفکر نمایی و عدم فهم text غرب در context غرب و با عنایت ویژه به discourse غرب است
به قول قدیمی ها دیگ به دیگچه میگه روت سیاه