سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 15

 

سرو نیوز ( 4/9/86 ) :

به گزارش سایت نوید شاهد، به نقل از روابط عمومی بنیاد حفظ آثار، در پی اظهار‌نظرهای گوناگون روزهای اخیر پیرامون جشنواره فیلم دفاع مقدس که از سوی گروهی از صاحبنظران، هنرمندان و دلبستگان عرصه دفاع مقدس صورت گرفت، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس طی سخنانی در جمع گروهی از مسئولین بنیاد ضمن تشکر و استقبال از اظهار‌نظر‌ها و نقد‌هایی که تاکنون به عنوان موافق و مخالف بیان شده است، آن را نشانه بلوغ و دغدغه هنرمندان کشورمان نسبت به فرهنگ دفاع مقدس دانست.
میرفیصل باقرزاده یادآور شد: از نظر بنیاد، برگزاری و یا عدم برگزاری هرگونه جشنواره‌ای با توجه به اهداف آن تعریف می‌شود. به عبارت دیگر وقتی باید جشنواره مورد اعتنا باشد که مطمئن باشیم از این طریق به هدف مورد نظر یعنی ترویج فرهنگ دفاع مقدس دست می‌یابیم، چرا که برگزاری جشنواره و یا رها ساختن آن فی‌نفسه هدف نیست و موضوعیتی ندارد بلکه طریقیت دارد و این نکته‌ای است کاملا فنی و ظریف که باید توسط کارشناسان دلسوز و دلبستگان عرصه دفاع مقدس مورد بررسی و کارشناسی همه‌جانبه قرار گیرد. لذا نمی‌توان به این زودی در مورد ضرورت برگزاری جشنواره و یا عدم برگزاری آن سخن گفت.
به اعتقاد وی ادغام جشنواره فیلم دفاع مقدس با جشنواره فیلم فجر در شرایط کنونی راهی میانبر و به قول معروف نوعی عمل به احتیاط است.
باقرزاده گره زدن ترویج فرهنگ دفاع مقدس به یک روش خاص را مطلوب ندانست و تاکید نمود: ما باید همواره در جست و جوی راه‌های نوین و اثرگذار باشیم.
وی با انتقاد از حجم آثار و کیفیت فیلم‌های دفاع مقدس، سهم ناچیز این بخش از فرهنگ دفاع مقدس را ناشی از غفلت برخی از مسئولین و غرور عده‌ای دیگر از هنرمندان برشمرد و خواستار اصلاح روش جاری گردید.
باقرزاده با بیان این نکته که اگر امروز هنرمندان عرصه دفاع مقدس در یک بحث کاملا آزاد و کارشناسی و به دور از هیاهو و جنجال‌های ژورنالیستی بتوانند ثابت کنند که برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس در ارتقای کمی و کیفی آثار سینمایی دفاع مقدس اثرگذار و در نهایت موجب بالندگی و ترویج فرهنگ دفاع مقدس می‌شود، بنده از باب اینکه مقدمه واجب، واجب است، آن را عملی واجب فرض نموده، به قدر توان و به سهم خود در پی تحصیل مقدمات آن بر خواهم آمد. اما چه کنیم که هنوز هیچ یک از ما و همچنین بخش قابل توجهی از هنرمندان به این قطع و یقین نرسیده‌ایم.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از آمادگی بنیاد برای برگزاری نشستی تخصصی با حضور صاحبنظران این عرصه و کالبد‌شکافی بیشتر موضوع جهت رشد و تعالی فیلم‌ دفاع مقدس خبر داد و از همه هنرمندان و صاحبنظران درخواست کرد بنا به دعوت و فراخوان معاونت‌ هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جهت ارایه نقطه‌نظرات و بحث و بررسی بیشتر موضوع در همایش مربوط شرکت نمایند.          پایان نقل قول    

                

---------------------------------------------------------------------------------

بسمه تعالی

با عرض سلام و ارادت و خسته نباشید خدمت سردار باقرزاده

بنده وارد این بحث نمیشوم اینکه آیا صحیح است که سینما قابلیتهایی برای انتقال پیام دارد که سایر ابزار از قبیل متن ، گفتار ، وب  و ... به هیچ عنوان ندارند ؟ یا صحیح نیست ؟

شاید برای برخی افراد کاملا بدیهی باشد اما چون محل مناقشه است از آن بحثی به میان نمی آورم . فقط میپردازم به پیامهایی که همه ابزارها قابلیت انتقال آن را دارند و در همین زمینه سوالی که از جناب آقای سردار باقر زاده رییس بنیاد حقظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس  دارم این است که فرض بفرمایید آیا اگر همین فرمایشات شما در قالب دیالوگ یک شخصیت محبوب و پرداخت شده سینمایی به مخاطبان جهانی اعم از کودک و نوجوان و جوان و بزرگسال وپیرزن و پیرمرد و با سواد و بی سواد وسیاه پوست و سفید پوست و سرخ پوست و زرد پوست و انگلیسی زبان و چینی زبان و فرانسوی و آلمانیایی و اسپانیایی زبان و پر مشغله و کم مشغله ، آی کیو بالاها و آی کیو پایین ها و خلاصه با هر گرایش فکری و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی اعم از اعتماد ملی و غیر اعتماد ملی و عدالت و توسعه و مشارکتی و اصولگرای جاه طلب و اصولگرای بسیجی و .... 

عرضه میشد برد مخاطب و تاثیر گذاری بیشتری نمی داشت نسبت به قالب سخنرانی و مصاحبه ؟

پاسخ واضح است و به نظر نمی رسد این مسئله آنقدر پیچیده باشد که نیاز به گفتمان های تخصصی وقت گیر داشته باشد . و هر روز که از دست برود جبران ناپذیر است چرا که شهدا حق عظیمی بر جهانیان دارند و فیلم ساختن درباره راه شهدا شاید حداقل کاری باشد که میتوان برای آنها انجام داد .

نمونه دم دستی اش همین فیلم جذاب اخراجی ها بود که بوسیله کسی ساخته شده بود که جنگ را با گوشت و خونش حس کرده بود و برغم همه ضعف های ساختاری اش ( که البته از تازه کار بودن آقای ده نمکی ناشی میشد )  توانست تقریبا برخی ازگروه های فوق الذکر را با اخلاص رزمنده ها آشنا کند و مطمئنا این قابلیت را بطور بالقوه دارد که تمامی گروه های فوق را در بر بگیرد و این در حالی است که سخنرانی و متن و وب اصلا این قابلیت را ندارند .     والسلام علیکم

 

اللهم عجل لولیک الفرج و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره

 


 نوشته شده توسط تحلیل بی عینک در چهارشنبه 86/9/7 و ساعت 12:0 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

بی عینک
تحلیل بی عینک
وقایع را بی عینک ببینیم نه از درون عینک رسانه ها . همین

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 60
مجموع بازدیدها: 379401
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه