سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 7

 

گفت و گو با مسعود ده نمکی:

فوتبال؛ جنگ زرگری اشراف

 

مرجع : اعتماد 24 مهر 1386 ساعت 6:28
 
-اعتماد : کاملاً دید مثبتی به فوتبال ندارید. پارسال در حاشیه نمایشگاه کتاب بود که برای اولین بار شنیدم کسی علیه جام جهانی حرف می زند. شما بودید. جام جهانی را یک شوی تبلیغاتی می دانستید که راه می اندازند تا با آن سر مردم را گرم کنند. هنوز هم آنقدر به فوتبال بدبین هستید؟


 
من برای ساختن «کدام استقلال، کدام پیروزی» مقاله های زیادی را با موضوع فوتبال خواندم. تکان دهنده ترین آنها یک مقاله بود که روی پیدایش فوتبال در کشورهای جنگ زده زوم کرده بودم. در کشورهایی که پس از پایان جنگ مشکلات زیادی داشتند، برای اینکه مردم از طرح مطالبات اجتماعی خودشان غافل شوند، فوتبال را به جامعه تزریق می کردند. پیش از آن مارکسیست ها شعاری داشتند که «دین افیون توده هاست» اما در کشورهای غربی فوتبال جای دین را گرفت؛ فوتبالی که فینال جام جهانی آن سه میلیارد نفر را به پای تلویزیون بنشاند. فوتبالی که درآمد سالیانه اش برای فیفا بالای 300 میلیارد دلار است. من در آن دوره تمام جنجال های تاریخ فوتبال دنیا را جمع کردم و دیدم 10 هزار نفری در حاشیه مسابقات فوتبال در استادیوم ها جان شان را از دست داده اند.
 
 
 
فوتبال؛جنگ زرگری اشراف

 
 
- اعتماد : چرا رفتید سراغ ساختن «کدام استقلال، کدام پیروزی»؟


 
در «فقر و فحشا» من فحشا را انتخاب کردم تا به فقر برسم و از آن برسم به بی عدالتی اجتماعی. بعد از «فقر و فحشا» دیدم فوتبال می تواند دومین پدیده یی باشد که می توان با آن غفلت و بی عدالتی در جامعه را راحت تر نشان داد. حالا نماد این فوتبال در بین ما استقلال و پیروزی است؛ آبی و قرمز. من استقلال و پیروزی را بهانه کردم تا با آن حرف های دیگری بزنم. در صحنه های فیلم این را می بینید. من این دو تیم را به دو جناح سیاسی کشور تعبیر کردم.

 

*** ادامه مطلب در   http://www.adlroom.ir/vdcic5ay2t1a5.bct.html

 

در همین رابطه علاقمندان میتوانند به مطلب آرشیو شده «چرا فوتبال برای همه مهمه ؟؟؟ » واقع در پوشه اراجیف تیر 1386 مراجعه کنند .          

                                                                                                                    یا حق



 نوشته شده توسط تحلیل بی عینک در سه شنبه 86/8/8 و ساعت 11:4 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

بی عینک
تحلیل بی عینک
وقایع را بی عینک ببینیم نه از درون عینک رسانه ها . همین

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 120
بازدید دیروز: 91
مجموع بازدیدها: 378967
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه