سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 1

سخنان تکان دهنده حجت الاسلام و المسلمین کهوند در خصوص شبکه های اجتماعی

 

 

تبیین: نشست «  دنیای مجازی، دشمن حقیقی »  از سلسله نشست های خانه خوبان، امروز در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار انجمن فارغ التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این نشست حجت الاسلام والمسلمین کهوند به تبیین خطرات شبکه های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: اولین نکته در مورد شبکه های اجتماعی این است که علی رغم این که ایران در بسیاری از زمینه ها در فضای مجازی تحریم شده است، در شبکه های اجتماعی تحریم نشده است و این جای سئوال دارد؟

وی با اشاره به اینکه مسئولان غربی و به ویژه آمریکائی دائم از تحریم های فلج کننده علیه ایران صحبت کرده اند، ادامه داد: واقعا اگر می خواستند ، تحریم فلج کننده بر ایران اعمال کنند، آیا با تحریم اینترنت، ایران ضربه نمی خورد؟ پس چرا تحریم نکردند؟ دلیل آن وجود شبکه های اجتماعی است که منافع زیادی از این طریق عائد آن ها می شود و بر اساس آن ها می توانند اهداف خود را تأمین می کنند.

این کارشناس مسائل جنگ نرم با طرح این سئوال که چرا این سرویس ها ( وایبر، واتس آپ ونرم افزارهای مشابه ) با این همه هزینه به صورت رایگان در اختیار ایران قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: شرکت مایکروسافت، واتس اپ را 19 میلیون دلار یعنی 60 هزار میلیارد تومان خرید و هم اکنون 53 کارمند در آن مشغول کار هستند که سالانه 200 هزار دلار در سال به آن ها حقوق می دهد؛ از طرفی حدود 700 میلیون کاربر فعال دارد که سرویس دهی با این حجم عظیم نیاز به بستر عظیمی از امکانات هم دارد. واقعا چرا این همه هزینه می کنند، بدون اینکه تبلیغات کرده یا مطالبه وجه کنند؟

حجت الاسلام کهوند با اشاره به این که مسلمانان از سرویس های رایگان زخم خورده هستند، اظهار داشت: در دوران جنگ تحمیلی که به شدت مورد تهاجم و تحریم بودیم،آمپول های ضدبارداری به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گرفت!

وی با اشاره به این که برای یک سارق ارزش دارد که شکلاتی تهیه کرده و با آن دختر بچه را گول زده و جواهراتش را برباید، اظهار داشت: شاید بگویید مگر ما چه جواهراتی داریم که بخواهند از ما بگیرند؟ در پاسخ باید گفت برای نصب این برنامه ها شما به آن ها اجازه دسترسی به همه قسمت های گوشی حتی دوربین ها و حتی ارسال و دریافت پیامک می دهید. کمترین چیزی که آن ها به دست می آورند این که به راحتی می توانند از خانمی که از گوشی استفاده می کند عکس و فیلم بگیرند که اگر همان خانم روزی مسئول شد به راحتی عکس او را لو داده و بی آبرویش کنند و یا استفاده های دیگری با تهدید در جهت اهداف خود انجام دهند.

این کارشناس مسائل جنگ نرم با اشاره به این که این برنامه ها به راحتی به ضبط دائمی صدا می پردازند، خاطر نشان کرد: گوشی های هوشمند حتی اگر به اینترنت متصل نباشد، می تواند با امکان « بک دور » جاسوسی کند؛ لذا درآلمان استفاده نمایندگان از گوشی اپل ممنوع است، این در حالی است که بسیاری از نمایندگان ما از این گوشی ها استفاده می کنند؛ لذا در جلسات غیر علنی که شرکت می کنند، هر چند جلسه برای مردم ایران غیر علنی است، اما برای صهیونیست ها کاملا علنی و واضح است.

وی با اشاره به اینکه برای خواص جامعه و مسئولان، خطر جاسوسی مستقیم و برای سایر مردم خطرات دیگری دارند، ادامه داد: هیچیک از شما تضمین نمی هید که خودتان یا فرزندتان درآینده مسئول کشور نمی شوید. بالاخره همه مسئولان از بین همین مردم انتخاب خواهند شد و قرار نیست از سیاره دیگری باشند. از سوی دیگر این شبکه های اجتماعی می توانند تیپ شخصیتی افراد و نحوه تفکرات آن ها را شناسایی کنند تا در جهت اهداف خود از آن استفاده نمایند. دانشگاه کمبریج انگلستان ادعا کرده که رباطی ساخته است که با آن می توانند با 70 لایک که عکس یک فرد دریافت می کند، آن فرد را بهتر از دوستانش بشناسد و اگر بیش از 150 لایک بخورد حتی از پدر و مادرش او را بهتر بشناسند!

وی ادامه داد: از سوی دیگر دشمنان، با شناخت روحیات و افکار، شیوه های موثر در جنگ نرم را پیش می گیرند. به عنوان نمونه بر اساس همین اطلاعاتی که از شبکه های اجتماعی به دست آوردند روششان در ماهواره در خصوص پخش فیلم عوض شد. چون فهمیدند ایرانی با فیلم ترکیه ای بهتر مورد تأثیر قرار می گیرد و نوعی همذات پنداری بین ایرانی با ترکیه ای به وجود می آورد که در فیلم های کره ای چنین حسی وجود ندارد و اثر آن هم همین شد که تنها در طول دو سال توانستند زنان و دختران ایرانی را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، ساپورت پوش کنند.

وی با بیان این که هم اکنون نیز در این شبکه ها به دنبال ترویج دو مسأله لقمه حرام و نطفه حرام هستند، اظهار داشت: امروز دشمن با فیس بوک و واتساپ و وایبر نیازی به فرستادن جاسوس به کشور ها ندارد و خود کاربران اطلاعات را به صورت دقیق ارائه می دهند.

حجت الاسلام کهوند با اشاره به این که عده ای می گویند ما می توانیم موثر باشیم و از امکانات بر علیه دشمنان استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: آیا این افراد تا کنون از خود پرسیده اند که چرا تا کنون تمام تحولات در شبکه های اجتماعی به نفع آمریکا و اسرائیل تمام شده است؟ چرا شبکه های اجتماعی نتوانستند در بحرین، مقاومت فلسطین و نهضت های آزادی بخش نقش مثبت ایفا کند؟ جواب روشن است، چرا که این شبکه ها بدون مدیر نیست، بلکه مدیریت شده و به سمت اهداف خاصی سوق می یابد. شما وقتی به این شبکه اجازه دسترسی به پیام ها و ارسال و دریافت و حتی حذف برخی پیام ها می دهید، مدیر به راحتی میتواند برخی پیام ها را حذف کند؛ طبیعی است که اگر از صد پیام، چند پیام حذف شود، کسی متوجه نخواهد شد. و به این ترتیب شبکه ها مدیریت می شود.

وی با اشاره به این که حتی قاعده نفی سبیل و ضرورت نیز ایجاب می کند که از این امور استفاده نشود، خاطر نشان کرد: حتی رهبری معظم انقلب نیز در 21 اسفندماه سال گذشته فتوا به تحریم نرم افزارهایی دادند که مشابه داخلی دارد.

در ادامه تعدادی از حاضران به صورت کتبی و شفاهی سئوالات خود را مطر کردند که برخی از سئوالات و پاسخها به صورت خلاصه در ادامه می آید.

کهوند در پاسخ به این سئوال که آیا نرم افزار بیسفون خوب و مطلوب است؟ ظهار داشت: بیسفون یک نمونه ایرانی واتساپ آمریکایی است. تنها فرقش این است که از جهت امنیتی اشکلات آن کمتر شده است؛ اما از نظر فرهنگی همان اشکالاتی که بر واتساپ و وایبر مترتب است را دارد. مانند این است که شما چاقوی آلمانی را از دست بچه گرفته و چاقوی زنجانی به او بدهید.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا حضور در این گروه ها به منظور کم کردن صدمات و لطمات فرهنگی نمی تواند موثر باشد، پاسخ داد: اولا به همان دلیلی که پیامبر (ص) مسجد ضرار را خراب کرد، این شبکه ها نیز باید ممنوع شوند. چون از اساس به سمت هدفی پیش خواهد رفت که به ضرر است. ثانیا به فرض که سودی هم داشته باشد، آیا در نظر گرفتن این سود می تواند جبران لطمات بسیار زیاد آن را داشته باشد؟

وی با اشاره به این که هدف وسیله را توجیه نمی کند خاطر نشان کرد: بسیاری ز افراد با این توجیه که اگر بد بود، فلان حاج آقا یا فلان شخص دین دار از آن ستفاده نمی کرد، از این شبکه ها استفاده می کنند.

حجت الاسلام کهوند در پاسخ به این سئوال که چرا دولت در این زمینه کاری نمی کند، خاطر نشان کرد: متأسفانه بستن این شبکه ها، مطالبه مردمی نیست و بسیاری از مردم از این شبکه ها استفاده می کنند و لذا به آن رسیدگی نمی شود، مخصوصا اینکه دولت نیز دراین زمینه منفعت مالی دارد.

وی در پاسخ به این شبهه که مخابرات به خاطر این نرم افزارها ضرر کرده و دستش از سود پیامک ها، کوتاه شده است، خاطر نشان کرد: هرگز این طور نیست. چرا که در ایران اینترنت در اختیار مخابرات است و اینترنت با هزینه بسیار اندک را با قیمت چندین برابر به مشترکان واگذار می کنند و امروزه با رواج این نرم افزار ها و استفاده دائمی مردم از آن و ارسال صوت و ویدئوها، دولت به شدت در این زمینه منتفع شده است.

منبع :   http://tabyin.ir/node/45914

 


 نوشته شده توسط تحلیل بی عینک در پنج شنبه 95/4/31 و ساعت 10:47 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

بی عینک
تحلیل بی عینک
وقایع را بی عینک ببینیم نه از درون عینک رسانه ها . همین

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 47
بازدید دیروز: 35
مجموع بازدیدها: 378619
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه