سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

 

سفر به گرای 270 درجه

نویسنده: احمد دهقان .

تعداد صفحات: 264 قیمت: 2650 تومان

قطع: رقعی

نوبت چاپ: پنجم 1386 شمارگان: 2200

معرفی کتاب: کتاب حاضر، رمان جنگی است، جنگ زشت و زیبا که آن را احمد دهقان در 264 صفحه به چاپ سپرده است. جنگ واقعیتی است که بیشتر نویسندگان به طور مستقیم و غیر مستقیم به آن پرداخته‌اند. نه تنها در ایران که در اکثر جهان ادبیات چه به صورت نفرت از جنگ و بازبینی واقعیتها و تبعات انسانی و مالی آن مانند جنگ و صلح تولستوی که نگاهی است منتقدانه به جنگ و سرنوشت مردان جنگی و چه به صورت نگاه زیباشناختی به جنگ در بیشتر کتابهای پس از جنگهای بزرگ که مردان جنگ و نویسندگان جنگی آن را به عنوان خاطره داستانی و یا به صورت رمان جنگی نوشته‌اند.

 این مقوله پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق و ادبیات و هنر دفاع مقدس به صورت آشکار خود را نشان می‌دهد. یعنی کمتر می‌توان رمان و داستانی یافت که به صورت منتقدانه مانند جنگ و صلح تولستوی به جنگ پرداخته باشند. زیرا جنگ در ایران تحمیلی بود و دفاع مقدس و نگاشتن از جنگ ثواب ابدی داشت. لذا نمی‌شد به چنین جنگی منتقدانه نگریست. اما آنچه در وداع با اسلحه می‌گذرد در ایران اسلامی مقدس است و حس ناستولوژی و دلتنگی جبهه‌‌ها را به دنبال دارد.

 احمد دهقان از نویسنده‌هایی است که در آثارش با عبور از لایه‌های ترد و شکننده، به اعماق جنگ راه پیدا می‌کند. سفر به گرای 270 درجه در سال 1357 منتشر شد. این رمان خیلی زود توانست جایزه بیست سال داستان‌نویسی، چهارمین دورة انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و بیست سال ادبیات پایداری را از آن خود کند.

راوی این داستان با «سفر به گرای 270 درجه» زندگی دیگری را تجربه می‌کند و خواننده را با خود به فراسوی آنچه اتفاق افتاده است می‌برد. کتاب حاضر نگاهی است جدید به جنگ اگر چند هنوز ردپای دلتنگی جنگ در آن دیده می‌شود اما قدرت مانور نویسندگی احمد دهقان توانسته، داستان رمان را از یک جایگاه سطحی و به جنگ به سطح بالاتر از نظر محتوایی با نگاه به هشت سال دفاع مقدس ببرد.

پایداری، ایثار، روبه‌رو شدن با وقایع و حوادث جنگ، یاد یاران، سفر به فراسوی جنگ و زیبا شناختی جنگ با نگاه جدید به حوزه درگیریهای نظامی از محتوای اصلی کتاب است.

(منبع : سوره مهر           http://www.iricap.com/book.asp?id=904   )

 


 نوشته شده توسط تحلیل بی عینک در یکشنبه 86/4/10 و ساعت 9:1 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

بی عینک
تحلیل بی عینک
وقایع را بی عینک ببینیم نه از درون عینک رسانه ها . همین

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 41
بازدید دیروز: 77
مجموع بازدیدها: 378797
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه