سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

مقام معظم رهبری حفظه الله خطاب به حوزه های علمیه : تحول را باید پذیرفت و مدیریت کرد

مدرسه اسلامی هنر در یک نگاه
مدرسه اسلامی هنر موسسه‌ای است فرهنگی و هنری که فعالیت رسمی خود را از سال ???? در شهر مقدس قم آغاز نموده است. این موسسه تلاش دارد تا از میان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، افرادی را شناسایی و جذب کرده و آموزش‌دهد که خلأ و کمبود نیروی متعهد و کارآمد در حوزه هنر را در حد وسع و توان خود برطرف نماید و برای رسیدن به این مقصود عالی از دو زاویه به مسئله هنر نگریسته است: اول، تربیت نیروی متخصص هنر و دل مشغول و مدافع معارف دینی در رشته‌های کاربردی هنر با رشته‌هایی چون: فیلم‌نامه نویسی، داستان‌نویسی، مستندسازی، روزنامه‌نگاری، شعر و غیره … و دوم، آموزش افراد صاحب‌نظر و دارای توان تبیین و تأسیس در ساحت هنر دینی و منتقد و کارشناس مسایل هنر و مطالعات تطبیقی، که إن شاءالله بتوانند در آینده با تکیه بر منابع و کارمایه‌های دینی، عرفانی، فلسفی و فقهی و نیز میراث ارزشمند فرهنگ و تمدن اسلامی، راهی بگشایند به سرزمین پر از حکمت و معارف الهی در حوزه مطالعات نظری هنر.
علاوه بر مطالب پیش گفته اهداف زیر در دستور کار مدرسه قرار گرفته است:
?- ایجاد زمینه مناسب برای کشف و پرورش استعدادهای هنری طلاب.
?- تربیت طلاب متخصص و متعهد در زمینه‌های متنوع هنری و پرورش کارشناس و منتقد هنری و پشتیبانی مادی و معنوی از آنها.
 
?- انجام مطالعه و پژوهش‌های تطبیقی دینی و فلسفی در باب هنر.
?- بازپژوهی و ژرف‌کاوی در منابع و متون دینی در باب هنر.

الف: گروه‌های آموزشی:
?- گروه فیلم‌نامه‌ نویسی:
مشکل اصلی سینمای کشور را می توان در ضعف و نیز هدفمند نبودن فیلمنامه ها دانست. این ضعف در حوزه سینمای دینی دو چندان جلوه گری می کند. پرورش فیلم‌نامه نویسان و فیلم‌نامه شناسانی متعهد شاید بتواند تاحدی این خلا را پر کند. مدرسه اسلامی هنر با هدف برداشتن گامی هرچند کوچک در این حوزه گروه فیلمنامه نویسی خود را راه اندازی کرده و برنامه های خاصی را در این گروه پیگیری می کند.
?- گروه داستان نویسی:
اگرچه درین مقوله شاید بتوان گفت آثار بی شماری به رشته تحریر در آمده است و در بسیاری از آنها به یقین می توان رد پای تعهد و هدفمندی را مشاهده کرد، اما پر واضح است که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راهی بسی دشوار پیش روست. مدرسه اسلامی هنر کوشیده است تا با گزینش طلاب با استعداد در این حوزه و بهره گیری از بهترین اساتید موجود همچون آقایان: مصطفی مستور، محسن سلیمانی، مجید قیصری، گودرزی و… گامی در این مقوله بردارد.
?- گروه مستندسازی:
اهمیت بهره گیری از هنرهای تصویری و نمایشی بر تمامی اهل هنر و اندیشمندان روشن است. با توجه به توانایی بالای طلاب در خلق آثاری از این دست فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی این استعدادها می تواند ما را در تولید آثاری حرفه ای آن هم در خدمت اهداف مقدسمان مددکار باشد. این گروه در سال جاری با جذب ?? نفر از طلاب مستعد کار خود را در این زمینه آغاز کرده‌ است.
?- گروه روزنامه نگاری:
با توجه به ضرورت آشنایی طلاب با حرفه روزنامه نگاری و اهمیت بهره‌مندی از آن در راستای تبیین بسیاری از موضوعات جاری جامعه و نیز موضوعات مرتبط با حوزه دین، لزوم پرداختن به چنین مبحثی به خوبی هویداست. مدرسه اسلامی هنر با بهره‌گیری از اساتید مجرب این رشته گروه روزنامه نگاری را راه‌اندازی کرده و به آموزش طلاب در این حوزه مشغول شده است.
?- کارگاه شعر
گروه شعر مدرسه اسلامی هنر نیز  همزمان با عید سعید غدیر برنامه شعر خوانی و نقد شعر خود را آغاز نمود در هر جلسه موضوعاتی مربوط به شعر نیز مورد بررسی قرار می گیرد که برای نمونه می توان به بررسی جریان های شعر امروز ایران، بررسی شعر دفاع مقدس و … با حضور اساتیدی چون : آقایان شکارسری، حسینی ژرفا، شهدادی، رمضانی فرخانی، حسن زاده لیله کوهی و …. اشاره نمود. در سال جاری برنامه گروه شعر در دو سطح مقدماتی و پیشرفته به صورت کارگاهی برگزار می‌شود.

ب: گروه های آموزشی – پژوهشی:
?- فلسفه هنر
گروه فلسفه هنر نیز با سلسله نشست‌های مباحث نظری هنر با عنوان نسبت دین و هنر با حضور دکتر غلامرضا اعوانی کار خود را آغاز نمود که در ادامه این سلسله نشست ها با موضوعاتی چون: هنر و تحقق حقیقت(دکتر ریخته‌گران)، هنر در عصر تکنیک(دکتر صافیان)، سیر فلسفه هنر در قرن بیستم(دکتر ضیمران) و… برگزار شد که در آینده نیز این نشست‌ها ادامه خواهد یافت.
 در سال جاری گروه فلسفه هنر مدرسه یک برنامه ? واحدی(تاریخ هنر غرب، تاریخ هنر اسلامی، مبانی فلسفه هنر و نقد و تحلیل آثار هنری) برگزار خواهد کرد.

?- فقه هنر
روشن‌شدن جوانب مختلف موضوعات هنری از دیدگاه فقه از مسائل بسیار مهمی است که تا به حال کم و بیش مراکزی به آن پرداخته اند، امّا یا جدی وارد این مقوله نشده اند و یا مباحث خاصی را آن هم به صورت جزئی مورد بررسی قرار داده اند. مدرسه اسلامی هنر به دنبال آن است که گروهی پژوهشی، متشکل از طلاب فاضلی که با روش تحقیق فقهی آشنایند و نیز با مقوله هنر هم مرتبط اند، تشکیل دهد و در حدّ توان خود در این مقوله گام بردارد.
ج: سایت الکترونیکی مدرسه:
با عنایت به لزوم حضور فعال در دنیای مجازی و نیز برای ایجاد زمینه ای مناسب جهت ارائه آثار هنرجویان، مدرسه اسلامی هنر مجله الکترونیکی خود را با عنوان فیروزه    http://www.firooze.ir   راه‌اندازی کرده است.
د: کتابخانه:
نیاز یک مرکز آموزشی، پژوهشی به کتابخانه ای غنی لازم به تذکر نیست، مدرسه اسلامی هنر هم در ایجاد امکانات لازم برای آموزش و پژوهش هنرجویان خود و دیگر طلاب، کتابخانه‌ای هنری مشتمل بر ????? جلد کتاب راه‌اندازی کرده است که در نوع خود بی‌نظیر است. در ضمن این کتابخانه پیوسته در حال ارتقای کمی و کیفی خود بوده است.

برنامه‌های آینده:
?- راه‌اندازی مجله تخصصی هنر
?- جشنواره ویژه طلاب در زمینه مباحث هنری
?- تجهیز کتابخانه لاتین مدرسه در زمینه هنر و مطالعات هنری
?- تدوین دایره المعارف روایی و فقه هنر
?- ایجاد بانک اطلاعات مقالات هنر 
?- تأسیس مؤسسه آموزش عالی هنر در حوزه

 سایت مدرسه اسلامی هنر :   http://www.isoa.ir/main

 


 نوشته شده توسط تحلیل بی عینک در چهارشنبه 86/9/14 و ساعت 12:0 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

بی عینک
تحلیل بی عینک
وقایع را بی عینک ببینیم نه از درون عینک رسانه ها . همین

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 27
بازدید دیروز: 47
مجموع بازدیدها: 378152
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه