سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

بی عینک :

"کلوا و اشربو ولا تسرفوا " یعنی بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید


19سال پیش آن چیزی که دیده بان انقلاب از مردم کف جامعه می خواست هنوز که هنوز است محقق نشده است و اسراف کاری مردم عادی و فقیر جامعه حتی بیشتر  هم شده است 

ایشان سال 1377 فرمودند :


من آنچه را که می‌‌‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جدّاً از اسراف و زیاده‌‌‌روی پرهیز کنند. ما حق نداریم به عنوان یک ملت، مصالح بزرگ و ملی و دورنگر - بلکه مصالح نقد مهم و کنونی - خود را به خاطر خواسته‌‌‌های شخصی خودمان - که ما را به اسراف و بی‌‌‌بندوباری در مصرف می‌‌‌کشاند - فدا کنیم و آنها را ندیده بگیریم. همه باید مسأله صرفه‌‌‌جویی را جدّی بگیرند.

امسال توصیه مهمّ من عبارت است از صرفه‌‌‌جویی. دولت هم باید صرفه‌‌‌جویی کند؛ ملت هم باید بکند. دولت، علاوه بر صرفه‌‌‌جویی بایستی راههای صرفه‌‌‌جویی را هم به مردم تعلیم دهد. تا وقت نگذشته است - تا ماههای اوّل سال، سپری نشده است - بایستی فهرستی از انواع صرفه‌‌‌جوییهایی را که مردم می‌‌‌توانند بکنند - در آب، نان، بنزین و در مصارف گوناگون و همه چیزهایی که برای صرف آنها مجبوریم از سرمایه‌‌‌های کشور و نفت مصرف کنیم - و راههای صرفه‌‌‌جویی در آنها را به مردم تعلیم و نشان دهند؛ مردم هم جدّاً سعی کنند که صرفه‌‌‌جویی نمایند.

عزیزان من! بنده ملت ایران را به «ریاضت» دعوت نمی‌‌‌کنم. بحمداللَّه ما احتیاجی به این نداریم که ملت خودمان را به ریاضت، دعوت کنیم. فضای غم‌‌‌آلود ریاضت، از زندگی این مردم دور باد! من مردم را به «قناعت» دعوت می‌‌‌کنم؛ قناعت سرافرازانه، قناعت انسان عاقل و خردمندی که می‌‌‌داند آینده خود را با قناعت تأمین می‌‌‌کند و زندگی و روال اقتصادی کشور را تسهیل و به مسؤولین کمک می‌‌‌کند که بتوانند تدابیر صحیح را در کار اداره مملکت اِعمال کنند.

 

بی عینک :

عملکرد ما اینگونه است :

"کلوا و اشربو حتی تنفجروا " یعنی بخورید و بیاشامید تا به مرز ترکیدن برسید

الان همونی که فقیره هم در خوراکی هاش مدیریت صحیح نداره

 

چون اسراف یعنی عدم مدیریت صحیح مصرف و نه لزوما زیاده روی در مصرف

یه شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید انسان اگر چند دست لباس داشته باشد اسراف نکرده ؟

حضرت فرمودند تا 30 دست لباس

حضرت در روایتی دیگر می فرماید اگر کسی لباس مهمانی را موقع کار بپوشد این اسراف است

 

به! این سبک زندگی زیبایی که از اهل بیت می توان آموخت ولی حاضر نیستیم به اهل بیت به عنوان مربیان مدیریت مصرف و موفقیت و شاد زیستن نگاه کنیم 


 نوشته شده توسط تحلیل بی عینک در سه شنبه 96/8/2 و ساعت 9:17 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

بی عینک
تحلیل بی عینک
وقایع را بی عینک ببینیم نه از درون عینک رسانه ها . همین

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 81
بازدید دیروز: 77
مجموع بازدیدها: 378837
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه