سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: پنج شنبه 103 فروردین 9

 

ماهنامه فرهنگ امروز در شماره 9 خود یعنی دی ماه 94 نوشت :

رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام از برخی رویه ها در مسیر تحول علوم انسانی انتقاد کرد.او در این زمینه گفت :" اینکه ما همه رشته ها را متوقف کرده ایم و همه فعالیت ها معطوف به این شده که بحث بومی سازی علوم انسانی به جایی برسد تا مجوز رشته ها داده شود ، به نظر می رسد نگاه واقع بینانه ای نیست .لذا به نظر می آید واقع بینانه تر این است که متحول کردن علوم انسانی مرحله به مرحله اجرا شود در این صورت زودتر به نتیجه می رسد تا اینکه اقدامات فراگیر در موضوع رشته هاهم واحدهاو همهی دانشگاهها انجام گیرد " وی با بیان اینکه انتظار نتیجه ی زودهنگام در ایجاد تحول در علوم انسانی ، انتظاری غیر واقعی است افزود : . . . .

 

بی عینک : خوب اگر زود هنگام نباشد بهنگام باشد یعنی در عرض چند سال سفره علوم انسانی غربی جمع میشه ؟ 5 سال ؟ 10 سال ؟ 50 سال ؟ یا الی یوم وقت معلوم ؟ بالاخره یک زمانبندی مشخص کنید که بتوانیم تفاهم کنیم .بالاخره استادی که به مبانی معرفت شناختی و شناخت شناسی human science    و social science     غربی که تثلیثی ، غیر توحیدی و کفرآمیز است تسلط ندارد و اگر هم تسلط پیدا کند به علت اینکه نگاه پراگماتیستی و تکنوکراتی دارد دغدغه ای ندارد چون فرق پیشرفت تکنولوژیک کشورهای غربی را با علوم انسانی و اجتماعی منحط غربی را نمیداند لذا امیدی به این استاد نیست چرا که اگر هم احیانا بخواهد علوم انسانی و اجتماعی اسلامی بنا کند کار را خراب میکند چون مبانی اپیستمولوژی و معرفت شناسی اسلامی دست اش نیست لذا ملغمه ای درست میکند که قابل پیاده سازی در نظام اسلامی و سپس صادر کردن به جهان تشنه مدل های اسلامی نیست ما باید شرایط فعلی را خوب بسنجیم بعد صحبت کنیم ببینید در حوزه علمیه ما شناخت شناس طراز اول نداریم البته کارهایی شده همچنین رشته معرفت شناسی نداریم هرچند اساتیدی مثل حجت الاسلام و المسلین حسین زاده و حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی فعالی و حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی گام های اساسی را برداشته اند اما جریان ساز در حوزه علمیه قم نبوده اند دانشگاهها هم که فرصت این جور کارها را ندارند و باید به ترجمه و تدریس مکرر در مکرر این ترجمه ها بپردازند لذا بهترین کار تعطیلی موقت این رشته هاست تا یک شوک به دانشگاهها وارد شود و از کارهای روتین و سطحی دست بکشند و شروع به ریشه دواندن اجتهادی کنند و واقعا از حوزه علمیه قم هم هر روز مطالبه کنند تا حوزه علمیه قم هم متوجه شود انقلاب شده و عصر امام خمینی شروع شده و 25 سال دیگر که اسرائیلی در کار نیست و امپریالیسم منقضی خواهد شد مراکزتحقیقاتی و دانشگاهی و think tank های جهان دست نیاز خود را بسوی ثقلین دراز خواهند کرد اگر دست حوزه علمیه قم خالی باشد آبروریزی بزرگی و حسرتی طولانی را بدنبال خواهد داشت البته این دست نیاز الان هم از سوی دانشگاههای آلمان و آمریکا بسوی ما دراز شده ولی به علت کانالیزه بودن مراکز خبری جهان به گوش کسی نمیرسد .

بگذریم

حضرت آقای دکتر حجت الاسلام سعید مهدوی کنی! سی و اندی سال است دانشگاهی که شما الان  رئیسش هستید دارد به دانشجویانش کتب علوم انسانی غربی و شرح لمعه و اصول فقه می آموزد که خروجی اش نه میتواند مرزهای علوم غربی را جابجا کند نه میتواند برای بومی سازی علوم مدل سازی و نظام سازی و دانش سازی کند زیرا شرح لمعه و اصول فقه نسبت به تمدن سازی شیعه لابشرط قسمی است لذا کسی که اینها فرا میگیرد هم بشرح ایضا

این غذا بدرد بالندگی درخت تمدن نمی خورد بلکه درخت فقاهت را بالنده میکند لذا نهال های تمدن اسلامی در دانشگاه شما در حد نهال می ماند البته اگر تفکرات گادامری امثال دکتر پاکتچی(استاد دانشگاه شما) این نهال ها را آفت زده نکند و تبدیل به شیء سمی نکند .

برادر عزیزاگراز این درسها تمدن درمی آمد که در حوزه تمدن زایی می کرد . امام هم که این درسها را خواند سالها مبانی حکمی- عرفانی اش را قویا بسته بود که توانست مبارزه علمی با تمدن غرب بکند .

 لذا شما که در جایگاه متشاکی هستید اگر ممکن است خود را تبرئه کنید نه اینکه در جایگاه شاکی قرار بگیرید و حرف از واقع گرایی بزنید در حالی که واقعیت های حوزه های فقهی ، فرهنگی ، دانشگاهی ما همین هایی است که عرض شد لذا رویا پردازی و ای کاش ها را به جای واقع گرایی نگذارید از حوزه و دانشگاه فعلی آبی گرم نمیشود و آسیبش فقط متوجه دانشجوی نوجوان علوم انسانی و علوم اجتماعی است که نگاه انتقادی و موشکافانه به دروسش و رفرنس های غربی اش و اساتیدش ندارد و متاسفانه ناخواسته با اعتماد نابجایش از لحاظ تفکر یک پیرو مونتسکیو (صاحب کتاب تثلیثی روح القوانین) میشود ولو اینکه در اعتکاف دانشجویی هم در مسجد دانشگاه بست بنشیند و طهارت اخلاقی و جسمی پیدا کند ولی اعتقادش که مهم ترین بخش وجودی اوست نجس اندر نجس است .

لذا جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است

اگر قوت یا عرضه یا فرصت یا اشتیاق مبارزه ایجابی نداریم مبارزه سلبی با اضلال سازمان یافته تنها راه مبارزه است

در علوم انسانی اساس کار تعریف انسان است که در غرب میگویند حیوان دارای نطق است و اسلام میگویند "حی متآله" است و "خلیفه الله بالقوه"  لذا زمین تا آسمان فرق میکنند .

 از حیث منبع دریافت حیوان ناطق دارای قل منقطع از وحی نفس بنیاد است و منبع حی متاله عقل متصل به وحی است همچنین ما ماهیت ساینس را در فرهنگ اسلامی نداریم ما علم داریم و فضل ، " العلم نور یقضفه الله فی قلب من یشاء" همچنین داریم اعتقادات و اخلاق و احکام علم است و مابقی فضل است بخلاف ماهیت ساینس که مبتنی بر عقل منقطع از وحی است

در علوم اجتماعی هم ما اجتماع نداریم ما جماعت داریم که افراد حول محور کانونی "شخص ولی" هستند از زمان آدم تا خاتم حتی در زمان غیبت حضرات معصومین حتی در زمان مسافرت" المومنون بعضهم اولیاء بعض"  لذا اجتماعی نداریم که بخواهیم ساینسش را داشته باشیم 

در علوم تجربی ما که در واقع طبیعیات است هم داریم "فعل الله" به فتح فاء داریم چون "کل شیء خلقه" ولی در علم تجربی غربی بحث از تکامل انواع و ماتریالیسم و اصالت تجربه و بطلان غیر تجربه  است .

بالاخره یک روز باید انتشارات سمت از چاپ کردن بسم الله و عکس امام اول کتاب هایش دست بردارد و اول کتابهایش " به نام پدر ، پسر ، روح القدس" و عکس مونتسکیو و بیکن و ... را  چاپ کند که کتاب یکدست شود یا اینکه عکس امام را بیاورد و کتاب ها را با مبانی امام تنظیم کند که باز کتاب یکدست شود .

دیگر دوره کارهای سطحی گذشته الان در دهه چهارم انقلابیم بجای متهم کردن امام بگوییم ما با تعالیم ناب امام چه کرده ایم ما چقدر در تکوین تمدن نوین اسلامی یا همان خمینیسم نقش ایفا کرده ایم ؟

 الف - زیاد ؟

 ب- کم ؟

 ج-هیچی ؟     

د – بدون جهاد فکری – عملی فقط طلبکار از امام ( غرولند کنیم که کو تمدن اسلامی؟ ای امام دروغگو این بود تمدن اسلامی ت ؟ ) !!!! 

          


 نوشته شده توسط تحلیل بی عینک در سه شنبه 94/11/6 و ساعت 10:57 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

بی عینک
تحلیل بی عینک
وقایع را بی عینک ببینیم نه از درون عینک رسانه ها . همین

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 37
بازدید دیروز: 10
مجموع بازدیدها: 378114
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه