سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

توسعه حوزه های علمیه تنها راه مقابله با سکولار شدن علوم است
 

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و رییس هیئت موسس حوزه علمیه فاطمة الزهرا (س) در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید این حوزه با اشاره به آیاتی از سوره قصص به تشریح ماجرای ظهور قارون در میان قوم بنی اسراییل و محورهای فکری او پرداخت.
آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه پیدایش قارون در میان بنی اسراییل پیدایش یک جریان بود، اظهار داشت: این جریان دو محور فکری را در مقابل جریان فکری که حضرت موسی (ع) بر مبنای تعالیم اسلامی طراحی کرده بود به وجود آورد.
وی ادامه داد: قارون اولین جریان و اندیشه سکولار در دنیا را تبیین کرد، او پیدایش تمام ثروت و توانمندی های مادی اش را مبتنی بر استعداد و دانش های شخصی خود می دانست و در جواب کسانی که به او گفتند همان طور که پروردگار به تو احسان کرده است به دیگران ببخش و احسان کن، گفت: من بر اساس علم و استعداد درونی خودم به یک ثروت کلان دست پیدا کرده ام و خدا در این قضیه هیچ دستی نداشته است.
امام جمعه مشهد به تشریح دومین محور فکری قارون پرداخت و اذعان داشت: قارون برخلاف تعالیم حضرت موسی (ع) که معنویت را ارزش می دانست، مبنای ارزش را بر دارایی و توانمندی و امکان مادی قرار داد و با ایجاد این جریان عده ای ناآگاه را به دور خود جمع کرد.
آیت الله علم الهدی با اشاره به تعبیر قرآن از جریان توحیدی حضرت موسی (ع) که پیروان او را در آیه 80 سوره قصص اوتوالعلم می خواند، تصریح کرد: منطق قرآن و منظور آیات آن از علم، آگاهی به آموخته های دینی است و این منطق از ظهور اسلام به بعد به صورت یک جریان فرهنگ ساز درآمده است.
رییس هیئت موسس حوزه علمیه خواهران فاطمة الزهرا (س) ابراز داشت: در گذشته جوامع اسلامی، آموختن هر علمی حتی در رشته های ریاضی و تجربی آمیخته با آموزه های دینی بود به این ترتیب چهره های علمی و نوابغ فکری جوامع اسلامی همچون ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی محور تخصص هایشان علوم دینی بود، حوزه های علمیه مرکز آموزش همه تخصص ها بودند و در آن دوران اگر کسی چون رازی در علم طب می درخشید در حقیقت یک روحانی و عالم دینی بود که به تخصص طب رسیده بود.
وی آغاز سکولاریزه شدن علم و تعلیم و تربیت در جوامع اسلامی را از حدود یک قرن و نیم گذشته دانست و اذعان داشت: این جریان درست از زمان ورود تجربیات کشورهای غربی به بلاد اسلامی شکل گرفت و بدین ترتیب آموزش های دینی از سایر آموزش ها و علوم جدا شد.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در کشور ما اولین اقدام در راستای سکولارسازی تعلیم و تربیت و به تبع آن سکولار شدن علم از سوی امیرکبیر انجام گرفت. او که یک شخصیت برجسته ملی و ضد استعماری بود با سفر به روسیه و دیدن مراکز آموزش آن کشور ناخواسته تحت تأثیر استعمار قرار گرفت و بعد از بازگشت از این سفر مدرسه دارالفنون را درست شبیه به مراکز آموزش غرب تأسیس کرد.
امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: سیستم آموزش و تعلیم غربی امیرکبیر و همراهان او را تحت تأثیر قرار داد، این افراد از جریان مدرنیته غرب متأثر شدند و به این نتیجه رسیدند که رشد علمی معلول سکولار شدن تعلیم و تربیت در غرب است. امیرکبیر با این پندار غلط دارالفنون را به دو نفر از لاییک ترین اشخاص تاریخ یعنی میرزا ملکم خان و آخوندزاده سپرد و این افراد نیز ورود آموزه های دینی به داخل دارالفنون را کاملا قطع کردند.
آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه سکولار شدن علم در منطق قرآن محکوم است، گفت: منطق قرآن بر آموختن علم و دین در کنار یکدیگر تأکید دارد و همه علوم به برکت دین ارزش و اعتبار می یابند.
وی با اشاره به برهه دیگر از تاریخ کشورمان اولین اقدام رضاخان را جلوگیری از فعالیت حوزه های علمیه و رشد حوزویان خواند و یک از اهداف انقلاب اسلامی که بیش از همه یک انقلاب فرهنگی بود را آمیختگی همه علوم با مبانی دینی دانست.
رییس هیئت موسس حوزه علمیه فاطمه الزهرا (س) به تشریح ضرورت گسترش حوزه های علمیه از سه جهت پرداخت و اظهار داشت: نظام اسلامی در همه رشته ها نیاز به متخصص دارد و در این نظام آن علمی کارآمد است که مبنای فکری آن دانش دینی باشد و حوزه های علمیه متولی اینگونه آموزش ها هستند.
وی تصریح کرد: توسعه جهانی اسلام در هیچ زمانی از ظهور پیامبر (ص) تاکنون تا این اندازه گسترده و سریع نبوده است، توسعه جهانی تشیع در دنیای امروز نیرو می خواهد و تربیت نیروهای کارآمد در گرو توسعه حوزه های علمیه است.
آیت الله علم الهدی جلوگیری از سکولار شدن علم و تربیت و به دنبال آن علم را به عنوان سومین ضرورت توسعه حوزه های علمیه مطرح کرد و اذعان داشت: امروزه با توجه به بست و گسترش رشته های علمی و علوم میان رشته ای نمی توان افراد را ملزم کرد که در کنار تحصیلات علمی، تحصیلات دینی نیز داشته باشند اما لازم است که در این شرایط علمای دینی جریان آموزش اینگونه علوم را به موازات گسترش علوم دیگر پیگیری کنند تا یک هماهنگی و آمیختگی بین تعلیم و تربیت جامعه امروز با آموزش دین بوجود آید.

منبع : http://www.shabestan.ir/newsdetail.asp?newsid=87022109311049&code=

 


 نوشته شده توسط تحلیل بی عینک در شنبه 87/2/21 و ساعت 11:58 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

بی عینک
تحلیل بی عینک
وقایع را بی عینک ببینیم نه از درون عینک رسانه ها . همین

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 35
بازدید دیروز: 47
مجموع بازدیدها: 378160
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه