سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

این اراده کمال تبریزی مبنی بر تقدس زدایی از شخصیت ها و اصناف معتبر و بزرگوار جامعه کم کم دارد به یک معضل اساسی تبدیل میشود و احتمالا اگر جلوی این به اصطلاح هنرمند ! گرفته نشود دیگر هیچ صنف یا شخصیت معتبری نمی ماند مگر اینکه به نوعی در آثار هنری ! ایشان ، اعتبار خود را از دست داده و اینقدر پایین آورده میشود که حتی اراذل و اوباش هم با شخصیت های فیلمش همذات پنداری کرده و با خود میگویند : "بابا اینم که مث خودمونه " . و این واقعا خطرناک است زیرا یک نوع سیاه نمایی میشود و دیگر برای من جوان ، قهرمانی باقی نمی ماند که بخواهم آن را تحسین کنم . و از آنجایی که جوان فطرتا نیاز دارد به قهرمان پروری لذا روی می آورد به قهرمانان جعلی و پوشالی فرهنگ غرب ( مانند کریستیانو رونالدو و مایکل جکسون و آنجلینا جولی و و براد پیت و سایر مانکن های غربی ) و نهایتا می شود آنچه هم اینک بعضی از عزیزانمان شده اند .

اگر همان موقع که آقای کمال تبریزی داشت ذهنیت ما را به بهانه واقیت گرایی یا آشنایی زدایی ( که یکی از بحث های داغ سینماست )در مورد شهدای از جان گذشته مان عوض میکرد ، جلویش را گرفته بودند دیگر نه کار به فیلم مارمولک میرسید و نه به سریال شهریار .

ببینید در فیلم دو قانون اساسی وجود دارد :

 اول اینکه در فیلم همه چیز مطلق است . یعنی اگر یک روحانی در فیلم مارمولک نشان میدهد که دزد است من بیننده این برداشت را میکنم که به طور مطلق همه آخوندها دزد هستند هرچند که اصلا نیت کارگردان هم این نباشد که بخواهد بگوید همه آخوندها دزدند و هنگام اکران همه جا دنبال دنبال فیلمش راه بیفتد و سعی کند به تماشاگر بفهماند که من به طور نسبی روحانیت را سنجیدم . با همه این اوصاف من بیننده با ضمیر ناخودآگاهم برداشت مطلق کرده ام و حتی خودم هم اختیاری در این زمینه ندارم که بیایم خود را قانع کنم که  حالا بیا و برداشت نسبی کن .

دوم اینکه در فیلم هیچ چیز تصادفی نیست بلکه فیلم دنیایی است که مخلوق کارگردان است و فقط کارگردان است که همه اکساسوار صحنه و دیالوگها و حرکات و عکس العملها را بر اساس روند کلی داستان در کادر تصویر می گنجاند . لذا هیچ چیز در فیلم تصادفی نیست .

 

بر اساس این دو قانون مخاطب با دیدن مارمولک برداشت میکند که همه آخوندها دزد هستند و با دیدن سریال شهریار برداشت میکند که شهریار یک آدم بوالهوس بوده است .

که هر دو به دور از واقعیت است .   

در همین زمینه دختر شهریار انتقاد شدید اللحنی به آقای تبریزی دارد که در صورت تمایل میتوانید آن را در اینجا ببینید :

                            http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8702150440

 


 نوشته شده توسط تحلیل بی عینک در دوشنبه 87/2/16 و ساعت 2:32 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

بی عینک
تحلیل بی عینک
وقایع را بی عینک ببینیم نه از درون عینک رسانه ها . همین

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 77
مجموع بازدیدها: 378788
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه